Gépgyártás-technológiai technikus
Gépészet
Tovább
Békéscsabai Szakképzési Centrum
Az általános iskolai tanulmányok befejeztével továbbtanulási lehetőségként választhatók a szakképző iskolák, illetve a technikumok.
A szakképző iskolában 3 éves képzésben vehetnek részt a szakmai oktatás e formáját választó fiatalok. Az első év végén a tanulók ágazati alapvizsgát tesznek, ami átjárhatóságot biztosít az ágazaton belül más szakmák, és akár a technikumi képzés felé.
A technikumban 5 éves a képzés időtartama. Ebből az első 2 év az ágazati alapoktatás, amelyet a technikumban is alapvizsga zár.
A tanulóknak a jelentkezéskor tehát elég az ágazatot megjelölniük. A közös ágazati alapok megismerését követően kell csak eldönteniük, hogy mely konkrét szakmát szeretnék a szakképző iskolában 2, technikumban 3 éves szakirányú oktatás során elsajátítani. A szakirányú oktatás cégek közreműködésével, valós munkakörnyezetben megvalósuló duális szakmai oktatás keretében, vagy ilyen lehetőség hiányában az iskola tanműhelyében zajlik.
A technikum egyesíti a gimnázium és a szakmatanulás előnyeit. A képzés során matematikából, magyarból, történelemből és egy idegen nyelvből ugyanazt a tananyagtartalmat, ugyanolyan óraszámban kell elsajátítani, mint a gimnáziumban. Ezekből a közismereti tantárgyakból az oktatás érettségi vizsgával zárul. A technikumi tanulmányok végén letett szakmai vizsga ötödik érettségi vizsgatárgyként emelt szintű érettséginek felel meg. A technikum elvégzése után tehát a tanuló egyszerre kapja kézbe az érettségi bizonyítványt és a technikusi oklevelet, valamint még a nyelvvizsga megszerzésére is lehetősége van. Mindez lehetőséget nyújt a felsőoktatásban való továbbtanulásra is. A szakképző iskola a mesterembereket képzi. Annak, aki az iskolában szakmát szerzett, a ráépülő, specializáló szakmai képzéseknek köszönhetően számos lehetősége van a továbblépésre, szakmai ismereteinek magasabb szintre emelésére. Vagyis egy jó szakma ugyanúgy lehetséges karrierutat jelent, mint egy diploma. A jó szakembereket megbecsüli a társadalom. A szakirányú oktatás mind a szakképző iskolában, mind a technikumban elsődlegesen vállalati helyszínen, duális partnereknél valósul meg. Mivel a duális képzőhellyel kötött szakképzési munkaszerződés alapján a tanulókat munkabér illeti meg, már tanulmányaik során rendszeres jövedelemhez juthatnak. A szakképző intézmények első szakmájukat tanuló diákjainak ösztöndíj jár, amelynek egy része egyösszegű pályakezdési juttatásként kerül kifizetésre a szakmai vizsga sikeres teljesítését követően.
Az egyes iskolai, helyi szakmai programok az óraszámok és a struktúra tekintetében némileg eltérhetnek egymástól, de a szakmai oktatásnak minden esetben meg kell felelnie a Képzési és Kimeneteli Követelményekben meghatározott tartalmaknak. Az új szakképzési rendszerben a duális képzőhely a szakképző intézménnyel közösen felel a szakmai vizsgára való felkészítésért. Az iskolák más és más duális partnerrel állnak kapcsolatban. Az iskola és a partner közötti megállapodás tartalmazza, hogy hány napot van a tanuló az iskolában és hány napot a duális partnernél. Az ágazati alapvizsgát követően a tanulók akár több időt tölthetnek a duális képzőhelyen, mint az iskolában. Technikumban az ötödik évfolyam már szinte csak a gyakorlatról szól.
A felsőoktatási intézménnyel közösen kidolgozott szakmai program alapján folytatott, emelt szintű szakmai tudást biztosító képzés azoknak a jó tanulmányi eredménnyel rendelkező tanulóknak ajánlott, akik tudatosan szeretnék építeni jövőjüket. A tanulók a képzés megfelelő tanulmányi eredménnyel történt teljesítését követően egyenes úton, már megszerzett kreditekkel juthatnak be az adott egyetem szakirányú képzésébe.
Gépészet
Informatika és távközlés
Rendészet és közszolgálat
Specializált gép- és járműgyártás
Informatika és távközlés
A technikai és technológiai fejlődés következtében egyre nagyobb számban van szükség jól képzett műszaki szakemberekre. A fejlődés mellett a különféle szakterületek specializálódása és új szakterületek kialakulása is megfigyelhető.
A műszaki terület szakmái esetén a képzés első részében közös műszaki alapozó oktatásban vesznek részt a tanulók. Ez átjárhatóságot biztosít a különböző szakmaterületek között.
A közös műszaki alapozás során a tanulók azokat az ismereteket sajátítják el, amelyek valamennyi műszaki szakmában azonosak és szükségesek. Az alapozás végén a tanulóknak lehetőségük nyílik a különböző szakirányok közötti választásra.
Az ágazat szakmái jó választást jelentenek mindazoknak, akiket vonz a magas szinten automatizált technológia, szeretnek szerelni, a szervezési feladatokat is szívesen végzik, akik szeretnek alkotni, szerszámokat használni.
Jó választás azoknak a fiataloknak is, akik nyitottak arra, hogy tanulmányaikat szakirányú felsőfokú intézményben folytassák.
A technikai és technológiai fejlődés következtében egyre nagyobb számban van szükség jól képzett műszaki szakemberekre. A fejlődés mellett a különféle szakterületek specializálódása és új szakterületek kialakulása is megfigyelhető.
A szakmaterületet a magas szintű automatizáltság jellemzi, ennek köszönhetően az itt végzett fiatalok megalapozott tudással rendelkeznek az Ipar 4.0 gyártási rendszereihez.
A közös műszaki alapozás során a tanulók azokat az ismereteket sajátíthatják el, amelyek valamennyi műszaki szakmában azonosak. Az alapozás végén a tanulónak lehetősége nyílik a különböző szakmák, szakmairányok közötti választásra, ezzel is biztosítva az átjárhatóságot.
Az ágazat szakmái jó választás mindazoknak, akik érdeklődnek a gépjárművek iránt, szeretik a gépeket szerelni, javítani, működésüket megismerni, megérteni. Olyan szakmára vágynak, amellyel kiválóan el tudnak helyezkedni a munkaerőpiacon, valamint ami jó perspektívát és változatos feladatokat kínál. Remek választás azok számára is, akik nyitottak szakirányú felsőfokú tanulmányok folytatására.
A szakmaterület az informatikai és infokommunikációs szakmákat foglalja magában. Rendkívül dinamikusan fejlődő területe az iparnak. Az ágazat az informatikai rendszer- és alkalmazásüzemeltetéstől, a hálózatépítésen át, a szoftverfejlesztésen és -tesztelésen túl, a távközlésig széles spektrumban kínál lehetőségeket a fiatalok számára, akik egyébként is nagyon nyitottak e terület felé.
Az informatika önálló tudományág, amely a különböző eszközökkel – de különösen a számítógéppel – megvalósított információkezeléssel, azaz az információ megszerzésével, gyűjtésével, feldolgozásával, tárolásával, sokszorosításával és továbbításával foglalkozik.
Duális képzés keretében a diákok/tanulók szakmai gyakorlatokon jól felszerelt műhelyekben, modern vállalati helyszíneken, munkavégzés közben korszerű eszközpark segítségével sajátíthatják el a magas szintű ismereteket.
Az ágazat szakmái jó választást jelentenek mindazoknak, akiket érdekel a digitális világ, a számítógép működése és rejtelmei, vagy a programozás és a telekommunikáció. Az itt végzett szakemberek könnyedén el tudnak helyezkedni, mivel keresettek a munkaerőpiacon.
Továbbtanulásukhoz jelen képzések biztos alapot adnak.
Az ágazat a magánbiztonsági, a rendészeti és a rendvédelmi szakmákat foglalja magába.
A közszolgálati (rendészeti, rendvédelmi, közigazgatási) ismeretekre épülő képzések az ágazat munkaerő-utánpótlását hivatottak biztosítani.
Az adott szakterület az érdeklődő, illetve elkötelezett fiatalokat neveli és oktatja.
A képzés során a közigazgatás, illetve a rendészet választható szakmairányoknak megfelelően a fiatalok megismerkednek a közszolgálati életpálya sajátosságaival és a leendő választott hivatás fontosabb szakmai elemeivel.
A képzési folyamat során a gyakorlati képzés keretében a tanulók megismerkedhetnek a büntetés-végrehajtás, a katasztrófavédelem-tűzoltóság, a rendőrség, valamint a kormányhivatalok tevékenységének legfontosabb elemeivel.
Békéscsabai Szakképzési Centrum